Bahnhof

Allmänna frågor och svar om IPTV.
Driftstörningar samt kategori för olika enheter.

Moderator: Fimex

Admin
Site Admin
Inlägg: 27
Blev medlem: mån okt 07, 2019 10:50 pm

Bahnhof

Inlägg av Admin » mån okt 07, 2019 11:20 pm

NYTT: Om ni byter DNS servrar i er router till Googles DNS så kommer er IPTV att fungera igen. Det är Bahnhofs DNS som problemet ligger i.
Byt till:
DNS1: 8.8.8.8
DNS2: 8.8.4.4

För er som har Bahnhof:

- Ni som använder TVIP eller MAG Box får fram kanallista men inga kanaler fungerar
- Ni som använder övriga enheter får fram Playlist Error, Check Playlist URL eller andra felmeddelanden.

Era abonnemang fungerar fortfarande, om ni använder något annat än Bahnhof, exempelvis en 4G anslutning.

Historia
Igår 2018-02-17 märkte vi att ett hundratal Bahnhof kunder har fått sin trafik omredigerad via Japanska svartlistade IP adresser. Först tänkte vi att det var missbruk från kundernas sida eller att de har fått mail konton hackade och någon har kommit över deras länkar men insåg snabbt att detta är ISP relaterad.

Bahnhof använder olagliga metoder för att filtrera ut IPTV från sina kunder. Det har inte kunnat ta lagliga åtgärder och använder dessa åtgärder för att se till att IPTV inte fungerar. Först försökte få kundernas konto avstängda, vilket de lyckades med tillfälligt och sedan när de inte gick så har de ändrat i sin resolve metod för att lamslå IPTV helt och hållet.

Enligt svensk lag är denna tillvägagångssätt olaglig. Internet operatörer får INTE filtrera kundernas internet, förutom om de är material relaterat till barnpornografi, terrorism eller trafficking. Viasat gjorde samma sak för två er sedan, och fick sedan stora problem med detta. Därför flyttade de sin bredbandsverksamhet till Storbrittanien och kan därmed effektivt och laglig blockera IPTV trafik. Detta är dock fortfarande förbjudet i Sverige.

EDIT: Att lägga spärrar på DNS nivå är tydligen helt tillåtet i Sverige, då det är enkelt att komma runt detta med ett DNS byte i routern

Lösning
Vi jobbar fortfarande på en lösning för att se om de finns något sätt att lura Bahnhofs blockeringsmetod men är i ett väldigt tidigt stadie. Av erfarenhet vet vi att det är väldigt svårt på vår sida att lösa denna typ av problem, då bredbandsleverantören har i högsta växel för att se till att varken vi eller kunderna lyckas.

Vårt tips är att alla Bahnhof kunder skickar ett mail till Bahnhof och hotar om att byta bredbandsleverantör om detta fortsätter. Denna utväg är den mest effektiva hittils och har tidigare fungerat för andra europeiska bredbandsleverantörer

Att bahnhof utnyttjar och hackar sina egna kunder borde inte vara acceptabelt.

Ni som är kunder har inget att oroa er över rent juridiskt. Detta tillvägagångssätt används av Bahnhof just för att TV leverantörerna inte har jurdiska alternativ att stoppa kunder, så de använder sig av fula metoder istället.

Vi hoppas att Bahnhof ordnar detta och sedan skyller på något tekniskt fel som dök upp över helgen, trots att det är uppenbart att så inte är fallet med tanke på de Japanska IP adresser som strömmande in med anslutningar från Bahnhof anslutna kunder